fbpx

VAIDLEMISEST STSEENIS

A: Sa varastasid mu sokid
B: Ei varastanud
A: Varastasid küll
B: Ei varastanud
jne

Kaks improviseerijat vaidlevad laval. Stseen ei liigu mitte üheski suunas. Me õpime vähe või mitte midagi laval olevate karakterite kohta. Ainuke lahendus seda olukorda päästa on see stseen lõpetada ja alustada millegi uuega.

Kui vaidlemine ei teeni stseeni, siis miks improviseerijad laval üldse vaidlevad? Põhjuseks on see, et kumbki improviseerija ei ole nõus kaotama. Millegi pärast on meie egol vaja võita vaidlusi ja näidata, et oleme teisest kõvem. Kui veidi mõelda sellele, et see on kujuteldav maailm ja vaieldakse millegi üle, mida pole olemas, siis see võit on üsna tühine.

“Ma võitsin kujuteldava vaidluse kujuteldava asja üle, aga stseen oli halb. Ou yeah, ma ruulin!”


Iseenesest pole vaidlemine laval keelatud ega halb, kui sellele osavalt läheneda. Siin arutleme ja lahkame, kuidas pumbata vaidlusstseenid energiat ja lõbu täis.

Esimene lahendus

Anna järele ning kaota vaidlus, et stseen saaks edasi minna. Kui vaidlus ei teeni stseeni ega lugu, pole sellel mõtet. Seetõttu leia kõige kiirem tee vaidlusest väljumiseks. See käik toob stseeni sisse ka muutuse ning võib avaldada karakterite, nende suhte ja maailma jaoks uut ning huvitavat informatsiooni.

Näiteks:
A: Sa varastasid mu sokid!
B: Jah! Mulle meeldib nende lõhn…

Nüüd oleme mänginud end vaidlusest mööda ning avastanud, et ühele tegelasele meeldib teise tegelase sokkide lõhn. Mis värk sellega on? Seda tasub uurida ja avastada.

Teine lahendus

​See on võibolla keerulisem, kuna nõuab head oskust olla usutav kõige ebausutavamas olukorras. Vali vaidluses ebatavaline seisukoht, mida on keeruline loogiliste argumentidega kaitsta ning mis elulises olukorras kergesti ümber lükataks.

Näiteks:
“Elektrit pole olemas ja see on valituse skeem kodanikelt raha välja petta”

Me saame nautida su nutikaid lahendusi ja õigustusi. Väite kaitseargumendid on kergesti ümberlükatavad ning see paneb su veel tugevamini tööle võidu nimel.
Need momendid, kus su karakter jõuab võidule lähemale või siis jälle kaotab, panevad teda emotsionaalselt reageerima. Seetõttu ei seisa stseen paigal, vaid on liikuv ja seda on huvitav jälgida.

Suurem idee mõlema valiku taga on julgus kaotada. Kaotaja on see, kes toob stseeni muutuse ning annab võimaluse “võitjal” olla võitja. Julgus kaotada on suurepärase improviseerija omadus.

Autor: Rauno Meronen