fbpx

OLE KUMMIPAEL

Autor: Martin Junna

Eelmises postituses kirjutasin, kuidas improviseerida head stseeni. Selleks oli vaja:

  1. midagi teha ja reageerida emotsionaalselt
  2. seda veel teha ja kasvatada emotsiooni

Kui sa jälgid seda, siis saad hea stseeni. Kui aga soovid stseeni lõpetada kiitusega, pead olema nagu kummipael.

Näiteks:
Improviseerija A alustab stseeni mängides mudelautodega ja olles rõõmus. Siseneb Improviseerija B, kes ütleb: “Poeg, lõpeta mängimine. Peame rääkima sinu tulevikust.”

Improviseerija A jaoks on kummipael seotud kahe olukorra — mudelautodega mängimise ja isaga tulevikust rääkimise — vahel.

Kui eelmist õpetust järgid, siis tead, et sa ei tohi mudelautodega mängimist lõpetada. See on tegevus, mida algul tegid, nii et tee seda veel. Selleks, et olla aga kummipael, et tohi sa ka isa täielikult ignoreerida. Pead venima kord ühes suunas, siis jälle teises, aga kordagi katkemata.

Kui oled nagu kummipael, siis näeb meie stseen välja selline:

Improviseerija A alustab stseeni, mängides mudelautodega ja on rõõmus. Siseneb Improviseerija B.
B: Poeg, lõpeta mängimine. Peame rääkima sinu tulevikust.
A: (jätkab mudelautodega mängimist ja teeb sõidu hääli) Mhm, millest soovid rääkida?
B: See on oluline, tule istu laua taha ja arutame seda.
A: (tõuseb püsti võtab mudelauto kaasa ja istub laua taha) Lase tulla?
B: Me pole välja näidanud, aga oleme väga pettunud sinu vennas, kes on valinud muusiku karjääri. Ootame sinult mõistlikumat valikut.
Poeg mängib laua taga autoga ja teeb heliefekte.
B: Kas kuulsid, mida just ütlesin?
A: Mida?
B: Me ootame sinult mõistlikku karjääri…
Poeg teeb veel valjemalt autohelisid, sest on mängus jõudnud plahvatuste ja kokkupõrgeteni.
B: Tead, lõpeta mängimine! (Võtab pojalt mudelauto ära enda laua poolele) Mida varasemalt valiku teed, seda kergem tulevikus on.
A: Ma ei ole mõelnud sellele varem.
B: Siis mõtle nüüd.
Isa tõuseb laua tagant püsti, vaatab aknast välja ja räägib monoloogi, kui pettunud ta tema vennas on. Samal ajal poeg võtab tagasi mudelauto ja salaja mängib sellega isa selja taga. Kui isa ümber pöörab, leiab ta poja taas autoga mängimast. Suurest vihast korjab ta kõik poja mudelautod kokku.
B: Kui ma tagasi tulen, siis olgu sul vastus, mis mulle meeldib.
Isa lahkub mudelautodega ruumist. Poiss jääb üksi tuppa, laskub põlvili põrandale. Vaatab, kas isa on näha, võtab taskust sinna varem peidetud mudelauto ning hakkab sellega mängima.

Selles näites ka improviseerija B on nagu kummipael. Ta annab A-le võimalust mängida mudelautodega. Ta ei korja neid kohe kokku ega hävita. Ta isegi pöörab partnerile selja, et too saaks autoga mängida.

Stseenides anna järgi oma partneri soovidele, aga hoides samas kinni oma tegevusest. Ole nagu kummipael, mida venitatakse kahe tegevuse vahel ja mis kunagi ei katke.