MIDA ÕPETAB RUUTU10 IMPROÕPE?

MIDA ÕPETAB RUUTU10 IMPROÕPE?

Valmistusin algavaks Ruutu10 improõppe näidistunniks, kuniks saabus esimene osaleja. Aega veel oli, seega otsustasin temaga vestelda ja uurida, miks teda impro huvitab. Tuli välja, et ta ei tea sellest midagi. Tuttav soovitas ja siin ta nüüd istub. Ta päris mult vastu, et mis sorti inimesed seda teevad? Vastasin, et ilmselt kodanikud, kes huvituvad enesearengust. See pole ainult teatri või komöödia fännidele, sest kasud rakenduvad ka igapäevastesse olukordadesse. “Mis kasud?” küsis ta, pea viltu. Avasin tahvelarvutist Ruutu10 blogi artiklid ja andsin talle lugeda seda sama, sellel ajahetkel mitte eksisteerivat postitust.

Jagan õppe järgmistesse kategooriatesse: impro, koostöö, stseenid, komöödia ja esinemine. Iga valdkonnas tuleb õpilastel omandada teatud oskused ja Ruutu10-s on kindlad harjutused, mis nendele keskenduvad

IMPRO

Seda oskust demonstreerivad ka osavalt freestyle räpparid ja muusikud, kes improviseerivad. Ei ole vaja ilmtingimata tulla Ruutu10-sse õppima, äkki kõnetab räpp sind rohkem kui teatriline improvisatsioon.

Vajalikud oskused, et ülesanne sooritada:

  • Oma ideede mitte kritiseerimine – Kuna kõik toimub hetkes ja praegu, siis pole aega endas kahelda. Meis pesitseb väike hääleke, mis ütleb, et me ei oska ja oleme saamatud. Siin õpidki seda häält vaigistama.

  • Hetkes olemine – Kuna impro toimub siin ja praegu, ei ole see koht, kus peas mõtteid mõelda. Pead elama ja nautima igat hetke.

  • Viga on kingitus – Kui midagi valesti läheb, siis ära kohtle seda veana, vaid pigem millegi uue algusena. Sassi läheb tihti, aga see, kuidas sellesse suhtutakse ja mida veaga tehakse, näitab, kui hea improviseerijaga on tegu. Ära häbene ega varja viga, vaid korda seda. Võta eksimus enesekindlusega omaks ja avasta teekond, kuhu see sind viib.

KOOSTÖÖ

Kujuta ette, et teed improt, aga mitte enam üksi, vaid koos teistega. Nagu muusik, kes seekord musitseerib bändis ja peab arvestama ka, mida teised instrumentalistid mängivad.

Vajalikud oskused, et ülesanne sooritada:

  • Oma ideest lahti laskmine – Improtades tekib idee, mida võiks järgmisena teha. Partneril aga võib tekkida teistsugune plaan. Kui tema jõuab oma käigu esimesena teha, siis pead oma mõttel minna laskma. Pead hetkes kohanema.

  • Partneri toetamine – Kohtle partneri mistahes käiku kui parimat ideed ja proovi see tööle panna. Impros kehtib väljend: “Meil ei ole häid ega halbu ideid. Meil on head ideed ja ideed, mida ei toetatud.” See käib käsikäes eelmise punktiga. Tihti see tähendabki, et pead vabanema oma ideest, et toetada partneri oma. Sama teeb ka tema. Nõnda ehitame üksteise ideid edasi ja koos saavutame midagi, mida indiviidina ei oleks kunagi suutnud.

  • Ruumi andmine – Alati ei pea olema “mina”, kes särab. Tuleb õppida, et eduka kollektiivse improvisatsiooni saavutamiseks tuleb vabaneda egost, kes soovib kuulsust ja tähelepanu. Oled seal, et teenida protsessi, mitte näidata teistele kui äge “sina” oled ja kui vinged ideed sul on.

STSEENID

Nüüd oleme juba konkreetsemalt jõudnud Ruutu10 stiili juurde, kus teeme teatrilist improvisatsiooni. Tänu sellele on õpilasel võimalus omandada veel teisi kasulikke oskuseid.

Vajalikud oskused, et ülesanne sooritada:

  • Emotsioonide mängimine – Elus peidame emotsioone. Sanford Meisner ütles: “Mis kaitseb sind elus, muudab sind laval igavaks.” Siin on võimalus lasta need välja ja tunda end vabalt. Avasta, kuidas tunded mõjutavad karakteri käitumist.

  • Emotsionaalne intelligentsus – Sul tuleb mängida palju erinevaid tegelasi. Kindlasti ammutad inspiratsiooni elust. Inimesed, keda tead, oled näinud või kellest lugenud, on heaks inspiratsiooniks. Sul tuleb mängida ka nende mõttemaailma. Kehastada nende arusaama, millega isiklikult ei pruugi nõustuda. Mängides situatsioone teise tegelase kingades mõistad, miks keegi võib nõnda arvata ja käituda. Tänu sellele muutume tolerantsemaks teiste suhtes ja tunneme nende vastu vähem viha.

  • Vestluse pidamine – Sul tuleb mängida inimeste vahelist suhtlust ja vestlus kuulub sinna hulka. Teame küll neid situatsioone elust, kus keegi ütleb mingi lause ja sa vastad talle: “Väga lahe,” aga midagi edasi ei oska nagu öelda. Tekib pikem vaikus. Piinlik on. Vestlemine on oskus nagu iga teinegi ja Ruutu10 improõppes treenid musklit, millega hoiad vestlust üleval nii stseenis kui eraelus.

KOMÖÖDIA

Mul oli huvitav situatsioon. Tüdruksõber pöördus minu poole murega: “Martin, mida naljakat ma talle vastu kirjutan?” See pani mind mõtlema. Tahame isegi tühisele messengeri kirjale naljakalt vastata. Komöödia ümbritseb meid ja soov oma lähedasi naerma panna on meil kõigil.

Vajalikud oskused, et ülesanne sooritada:

  • Koomiline tunnetus – Põhimõtteliselt treenime instinkti: “Ohh, siin on midagi ägedat.” Mis teeb midagi naljakaks? Mis tingimused peavad olema täidetud?

  • Mustrite kordamine – Mis on naljakam mehest, kes libastub banaanikoorel? See sama mees, kes libastub veel kaks korda banaanikoorel.

  • Kõrgendamine – Mis on naljakam mehest, kes libastub kolm korda banaanikoorel? Mees, kes libastub banaanikoorel, siis Maxima värskelt pestud põrandal tõmmates kummuli riiuli purke. Lõpuks libastub ta ülikooli lõpetamisel, tõmmates kardinad küünaldesse ja põletades maha Tartu Ülikooli peahoone.

ESINEMINE

Teeme kunsti, mida on ka meeldiv vaadata. Seega miks mitte seda teistele ka esitada. Esinemine tekitab ärevust. Nii koolis kui tööl oleme teinud ettekandeid. Võib-olla on sul vaja lausa suurele grupile mõnest teemast rääkida.

Vajalikud oskused, et ülesanne sooritada:

  • Enesekindlus laval – keegi ei näe ega kuule väikest kähiseva häälega hiirekest. Õpime enesekindlalt lava valdama ja ületame hirmu.

  • Esinemisnärviga toimetulek – Ärevus tekib nagunii. Anname mõtteid ja tehnikaid, et seda alandada. Neid saab kasutada ka muudes situtatsioonides, kus võid tunda end ärevalt.

Neid kõiki oskuseid on õpilasel võimalus omandada Ruutu10 improõppes. Võib-olla ühinesid õppega, et esinemisnärvi alandada ja esmapilgul ei ole soov stseene teha. Mõtle hoopis kasudele, mis sellega kaasnevad. Õpime improt turvalises keskkonnas, kus julgustame inimesi katsetama. Elame neile kaasa ka siis, kui valesti läheb. Muretseme vähem tulemuse pärast ja naudime rohkem protsessi. Kuna impro toimub hetkes, siis oma valikute muutmiseks aega tagasi kerida ei saa. Hästi improviseerimiseks tuleb sul omandada need oskused instinktiivsel tasemel.